Kiireitä ja vipinää
Uuuh, pari viimeistä viikkoa on ollut niin hektisiä, ettei ole ollut aikaa tuottaa blogi -tekstiä. Elämään on mahtunut kiinalaista nykytaidetta, musafestari, vappuloma, kansainvälisen lastenelokuva järjestön vuosikokous ja elokuvan kuvaukset.
Suomella on lähetystön toimistotilan lisäksi varsin mukavan näköinen residenssi keskellä Pekingiä. Siellä järjestettiin kiinalaisen nykytaiteen näyttely. Paikalla oli nuoret taiteilijat Kiinasta, Aalto yliopiston opiskelijoita, kiinalaisia taiteen ystäviä sekä suomalaisia kulttuuri-ihmisiä. Tajoilla oli viiniä ja pieniä hammastikkupurtavia.
Ylimmän kuvan keskeltä löytyy Kiinan Suomen suurlähettiläs Jari Gustafsson vaimoineen.
Vappu on täälläkin vapaa. Itse asiassa tämä oli ainut kerta, kun huomasin viereisen työmaan seisahtavan edes yhdeksi illaksi. Eläköön sille. Neljän päivän vappulomaan mahtui kaupungissa kaksi musiikkifestivaalia. Ikävä kyllä säät olivat mahdottomat. Kauniiden ja lämpimien päivien jälkeen ilma kylmeni. Torstaina taivaanranta oli musta ja salamoiden välkyttämä. Katselin vesisadetta turvallisesti lähikahvilan ikkunasta ja olin iloinen, etten ollut lähtenyt rokkailemaan. Kun vuoroni sitten tuli, ilta päättyi liian aikaisin hiekkamyrskyn vuoksi. Se on varsin huikea näky, kun hiekka lentää vaakasuorassa ja ilma on samea. Kotiin päästyään toivoi lämmintä vettä, jotta sai hiekan pois ihan joka kolosta. Hiekka narskui hampaissa, joten hammasharjallekin oli käyttöä.
Tunnelmia mansikkajuhlilta ennen hiekkamyrskyä.
Juhlan ennenaikaisen päättymisen vuoksi kaikki rynnivät samaan aikaan ulos ja taistelu linja-autoista oli kiihkeä. Minun linja-autoni kotiin oli linja numero 666.
Viilentyneessä ilmassa kaupunki vastaanotti kansainvälisen joukon lastenelokuvaan ja -mediakulttuuriin liittyviä ihmisiä. Muutin viikoksi hotellimajoitukseen pohjois-Pekingiin. Ensimmäinen päivä oli vielä rentoa oleilua. Kiertelimme muutaman vieraan kanssa kaupungilla. Minä toteutin näille tapaamisille liittyvän rutiinin ja ostin kylpysuolaa sekä kasvonaamioita. Aioin löytää aikaa iltaisin omalle pienelle hemmotteluhetkelleni, jota voin toteuttaa vain näillä luksusmatkoillani.
Kävimme tutustumassa myös Unescon suojelulistalla kuuluvaan kesäpalatsiin. Minulle vierailu oli toinen, mutta alue on niin valtava, etten ollut käynyt aiemmin tällä puolella nähtävyyttä. Kesäpalatsi rakennettiin 1750 -luvulla. Sen tärkeänä elementtinä oli puutarha, jonka haluttiin ”väreilevän puhtaasti”. 1800-luvulla palatsi kohtasi useita hyökkäyksiä. Palatsin ehostamiseen käytettiin myöhemmin myös puolustusmenoihin kuuluvia rahoja, vain kuusi vuotta ennen kuin Kiina hävisi ensimmäisen Kiina-Japani sodan.
(pinyin: Jǐshòu.) Eläinhahmot katolla ovat tärkeä osa perinteistä kiinalaista arkkitehtuuria. Koristeellisuuden lisäksi ne edustavat omistajan asema feodaalinen hierarkiassa.
Kuuportti (kiina: 月 门; pinyin: yuèmén) on pyöreä reikä puutarhan muurissa toimien porttina. Tämä perinteiseen arkkitehtuuriin kuulunut elementti on ollut lähinnä rikkaiden yläluokan puutarhan sisäänkäyntinä.
Tower of Buddhist Incense. Takaa avautuu näkymä Kunming järvelle.
Vasen: Dǒugǒng, kiinalaisessa arkkitehtuurissa käytetty puusta tehty rakenteellinen elementti. Puuseppä on sovittanut kappaleet yhteen ilman liimaa tai nauloja.
Jade Belt Bridge on rakennettu 1751 - 1764 välisenä aikana rakennusaineenaan marmori ja muita valkoisia kiviä. Tärkeiden tilaisuuksien aikana keisari halusi kulkea lohikäärmeveneellään tämän sillan alta.
Itse kokousten ja seminaarien aikana päivät olivat aamusta iltaan ohjelmaa täynnä. Pari päivää kävimme läpi CIFEJ:n kahden vuoden aikaista ohjelmaa, kuulimme ehdotuksia uusista hankkeista sekä valitsimme uuden hallituksen. Mukaan mahtuu aina hieman dramatiikkaa, varsinkin, jos asiat eivät mene ihan niin kuin on odottanut. Eräs jäsenistä ei nimittäin tullut uudelleenvalituksi ja siitäkös hän pahoitti mielensä, juoksi itkien pois, palasi kertomaan meille, kuinka häntä on kohdeltu epäreilusti ja aikoi palata myöhemmin uudelleen asiaan. Ikäväähän tässä on se, ettei elämä ole reilua, eikä asiat välttämättä mene niin kuin on suunnitellut. Omalta kohdaltani voin todeta jatkavani järjestön hallituksessa vielä seuraavat kaksi vuotta. Tiedossa on siis jälleen matkoja eri puolille maailmaa. Seminaarissa paikalliset ja kansainväliset ihmiset esittelivät sekä lastenelokuvan nykyhetkeä ja tulevaisuuden kuvia omissa maissaan, hyvän lastenelokuvan tunnusmerkkejä sekä tuulahduksia mediakasvatuksen saralta. Itse esittelin ajatuksia työpajatoiminnan taustalta – mitä työpajat tuovat osallistujilleen sekä esteettisestä, mediakasvatuksellisesta, teknisestä ja sosiaalisista näkökulmista katsottuna.
CIFEJ:n vuosikokous, uuden hallituksen kokoonpano sekä Children Film Assiciation järjestämä lastenelokuva ja mediakasvatusseminaari.
Kiinan valtion tarjoamalla juhla-aterialla syötiin lähes kymmenen sorttinen ateria, jonka kruunasi Pekingin ankka. Kyseinen eväs on kuvassa käärittynä pyöreään taikinakuoreen. Seurueeseemme kuului myös varaministeri Tong Gange (The State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television of the People's Republic of China, SAPPRFT)
Tapahtuman ohjelmaan kuului myös käynti Kiinan muurilla sekä elokuvastudiossa. Elokuvastudiossa katsoimme muutaman mahtipontisen esittelyfilmin ja kiertelimme ympäriinsä, mutta jotenkin paikasta jäi omituinen kuva. Oli perjantai iltapäivä ja koko alue oli varsin autio. Tuntui kuin olisi kulkenut isossa aavekaupungissa. Studio oli rakennettu olympialaisten aikoihin. Niihin kulisseihin oli pistetty miljardeja, mutta paikka vaikutti olevat totaalisella tyhjäkäynnillä.
Nyt ilma on lämmennyt. Ulkona on +30°C ja ruusut ovat kukkineet jo ainakin viikon. Asuntomme edessä on ruusumeri. Lisäksi on mainittava, että sääsket ovat ilmestyneet ilmatilaan. Kotosalla ei viitsi pitää ikkunaa auki viereisen rakennustyömaan vuoksi, mutta sääsket ovat tervehtineet minua istuskellessani viereisessä kahviossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti