19.5.2023

Vodonin ukkosenjumala Hèvoso | Ṣhàngó vierailee keskuudessamme

Tämä on aamu, jolloin luonto aloittaa korvia repivän pauhun klo 4:23. Sisään leimahtaa kylmä tuuli, mikä pistää aamuherääjän vetämään päälleen ensin ohuen lakanan ja siihen perään vielä kevyen päiväpeitteen. Kylmyys, ei edes viileys, ole kovinkaan monen yön vieras, mutta nyt elohopea on laskenut +26°C ja se tuntuu. Koomista sinänsä, että palelee moisessa lämmössä, mutta kun usein yöllä lämpötila ei ole juurikaan laskenut päivästä, on nyt heitto kuusi astetta viileämpään.





Vesisade pauhaa. Kyse ei ole parista pisarasta. Taivaalta tulee vettä saaveittain.Taivas on pikimusta, mutta välillä taivaanranta loimuaa valosta. Salamoita ei näy. Ainoastaan puiden takana oleva taivas välähtää hetkeksi kokonaisuudessaan valkoiseksi. Uskomaton on sen valon voima. Välillä jyrinän voima saa talon tärisemään. Ukkosenjumala Hèvoso on tullut keskuuteemme.






Sähköt katkeavat, tietenkin. Yleensä sähköt on pois vesisateella tai ukkosella. Nyt jyrinä ylittää reitittimen piippauksen. Meri pauhaa, ukkonen jylisee ja vesisade piiskaa maata.

Seison terassilla puoli tuntia tarkkailen tätä valoshowta.

Sadekausi on alkamaisillaan. Aikaisemmin on satanut kaatamalla vain öisin, nyt on välillä tullut sadekuuroja myös päivällä – ja ne ei ole mitään ripsimistä vaan paljon isoja pisaroita aina maahan saakka. Teiden kuopat muodostuvat altaiksi, jotka eivät aina haihdu päivän aikana. Niinpä mopot kiemurtelevat teillä väistelläkseen kuoppia. Aikaisemmin myös satoi, mutta enimmäkseen öisin. Nyt vettä voi tulla myös päivällä, mutta ei kuitenkaan joka päivä, ainakaan toistaiseksi.

Beninissä vuodenaikoja ei ajatella meidän neljän luokituksen mukaan vaan sade- ja kuivan kauden jaksoina. Pienestä koostaan huolimatta sadekausi kestää Beninissä eri ajan riippuen alueesta.
Etelässä, rannikolla, on kaksi sadekautta, touko-heinäkuussa ja syyskuun puolivälistä lokakuun loppuun. Pohjoisessa sadekausi alkaa samoihin aikoihin, mutta siellä sataa aina lokakuuhun saakka.

Vesisade voi tulla yhtäkkiä. Aurinko paistaa ja pian mereltä tulee tummat pilvet, jotka luovat upean kontrastin turkoosia vettä vasten, tuuli voimistuu, palmujen lehvät helisevät vaakasuorassa toisiaan vasten ja akaasiapuusta lentelee kellertyneitä lehtiä, kuin syksyllä konsanaan. Siinä kohden ilma jäähtyy myös päivällä ja iho tuntee virkistävää viileyttä. Silloinkin puhutaan noin +26° C lämpötilasta. Ajatus pitkähihaisesta vaatteesta on kuitenkin edelleenkin ikävä. Vaatteet ovat ilmankosteudesta nahkeat ja iholle liimautuneen kangas ei tunnu mukavalta.


Viimeisin rentoutushetki paratiisikuplana pitämällemme Awalee hotellin uima-altaalla meinasi päättyä kalpaten. Kotirannalla ilma oli paahteisen kuuma. Mopomatkalla meren yllä oleva taivas oli mustunut ja hotellille päästyämme taivas oli harmaa, tuuli yltynyt ja sitten tulikin jo vettä. Awaleen altaan mitä rauhallisin uimaopettaja nosti kättään ja häntä nauratti. Kuuro kesti kuitenkin vain vajaan tunnin ja se kuluin hotellin baarissa odotellessa.Lopulta me pääsimme pulahtamaan veteen ja lukemaan kirjojamme altaan ääreen. Uimaopettaja saapui tarjoilemaan kookospähkinää ja jatkoi sitten kärsivällisesti lastenaltaalla kuljailua pienen väen kanssa.









Kalastajat myrskyllä.


Lopussa kiitos seisoi.


Sadekauden alettua hyttysten määrä on iltaisin kasvanut. Ilta on heidän aikansa. Ne heräävät kuin vampyyrit konsanaan etsimään nilkkojamme tai muita meheviä kohteita. Työskentelen yleensä terassilla. Illalla kuuden aikoihin on syytä mennä sisälle laskemaan sängyn hyttysverkko, jotta kerkeäisi pyhittää sängyn omaan käyttöönsä, ilman hyttysiä. Sytytän terassille hyttyskierukan palamaan jatkaakseni hommiani ja nenään tunkeutuu muistikuvia lapsuuden kesän mökkireissuista. Tämä auttaa ja hyttyset kaikkoavat. Tai niin ainakin uskottelen itselleni, mutta sänkyyn päästyäni sieltä sun täältä alkaa kutittamaan ja ihoon on ilmestynyt isoja möllysköjä.

Kuuteen mennessä aamun sade ei ole lakannut, mutta sen voima on laantunut hitusen. Nyt se ei pauhaa, kuuluu vain kova sateen lorina. Ukkonen on vaihtanut suuntaansa. Se ei enää loimua meren päällä vaan jyrinä tulee talon toiselta puolelta.

Myöhemmin yhteisessä aamiaispöydässä keskustellessamme ymmärsimme, että jokainen on tuntenut sängyn vavahtelun aamuyön tunteina. Ukkosenjumala Hevosio /
Ṣhàngó on jatkaa työssään nuhtelemassa valehtelijoita, varkaita ja roistoja lyömällä heitä.



Xevioso | Hèvoso | Ṣhàngó




Hevoso (Beninin
fonilaisten uskonnossa) ja Shango (joruban kielellä Ṣàngó) on yksi Vodunin (Voodoo) useista jumalista. Hän on myös Lounais-Nigerian joruban uskonnon pääjumala. Shango esiintyy myös Kaakkois-Nigerian Edo-kansan uskonnossa, jotka kutsuvat häntä Esangoksi.

Shangoon liittyvät luonnonvoimat ovat tuli ja salama. Ukkosen eri ilmenemismuotojen lisäksi hänet liitetään myös oikeudenmukaisuuteen, musiikkiin ja tanssitaiteeseen. Voimastaan ja tuhoavasta energiastaan huolimatta hän tuhoaa kaiken negatiivisen. Tämä tekee asioista puhtaita ja hedelmällisiä. Shangon sanotaan soittaneen patarumpuja kutsuakseen myrskyjä. Hänen kannattajansa käyttävät niitä edelleen tähän tarkoitukseen. Ṣhàngó on kuvattu usein kaksoiskirves hänen kolmen päänsä päällä.


Shango on sekä luonnonvoima että jumaloitu esi-isä.
Kyseinen jumala oli perimätiedon mukaan historiallisessa mielessä myös jorubien kuninkaallinen esi-isä, ennen kuolemanjälkeistä jumalallistamistaan. Eri tietolähteissä hänen on mainittu olevan Oyo-valtakunnan, joko kolmas tai neljäs, kuningas Jorubi kansan keskuudessa sekä Oraniyanin ja Torosin poika. Jorubien Oyo-valtakunta eli kukoistuksensa nykyisen Nigerian alueella 1300 -luvulta aina vuoteen 1835.

Mytologisen sankareiden ja kuninkaiden kertomuksen mukaan
Shangosta tuli nuoruudessaan kuuluisa metsästäjänä, ja myöhemmin lukuisten ja tuottoisten valloitusten ansiosta. Hän oli voimakas, sotaisa ja väkivaltainen hallitsija tuoden myös runsaasti vaurautta kuningaskuntaansa. Hän hallitsi seitsemän vuotta. Valtakausi päättyi, koska Shango tuhosi palatsinsa vahingossa salamaniskulla. Tästä syystä hän määräsi itsensä kuolemaan ja tappoi itsensä. Myöhemmin kuitenkin Obatala, ihmisen ajattelukyvyn luoja, antoi hänelle takaisin kuolemattomuuden.

Shangon uskolliset seuraajat väittävät, että hän todella nousi taivaaseen ketjussa ja ettei hänen katoamisensa ei ollut kuolema, vaan tilaisuus muuttua orishaksi, jumalaksi tai hengeksi. Shangolla oli vahva rooli Oyon uskonnollisessa ja poliittisessa järjestelmässä, ja Shango-kultilla on ollut olennainen osa Oyon kuninkaiden kruunajaisissa.



Shango-kultin päällikön sauva

Jumalallisessa muodossaan Shango on Oyan, Oshunin ja Oban aviomies, joka kurittaa valehtelijoita, varkaita ja pahantekijöitä. Shango heittää "ukonkiven" maahan, joka saa aikaan ukkosen ja salamoinnin. Salaman aiheuttamaa kuolemaa pidetään rangaistuksena, jolloin ihmistä ei voida haudata normaalein menoin. Jos taas ihminen selviää salaman iskusta, on hän hengellisesti valittu ja näin vodun Hevioson suorana inkarnaationa.

Shangolta haetaan myös suojelusta kuoleman pelossa, koska Shango on ainut jumala, joka on kokenut kuoleman. Häntä palvottaessa käytetään punaisia vaatteita, sillä hänen sanotaan ihailleen punaista asua elämänsä aikana. Jumalan palvonnassa tärkeässä osassa ovat salamaniskujen luomat kivet.

Hevioso tekee yhteistyötä maa vodun Sakpatan kanssa lähettäen hänelle hyödyllistä sadetta. Hevioson ja Sakpatan oletetaan olevan väkivaltaiset veljekset. Heidän riitelynsä aiheuttaa pitkiä kuivuusjaksoja, sadon epäonnistumista, mutta lisäksi myös naisten hedelmättömyyttä.


Nigerialainen muusikko, Babatunde Olatunji (1927 – 2003) on säveltänyt kappaleen Shango jumalalle:

Babatunde Olatunji – Shango (Chant to the God of Thunder)
https://www.youtube.com/watch?v=fWeDev0QWLc



Lähteet:
Dierk Lange - Origin of the Yoruba and “The Lost Tribes of Israel”
http://www.dierklange.com/pdf/LOST_TRIBES_OF_ISRAEL.pdf
Sixteen Cowries: Yoruba Divination from Africa to the New World
https://books.google.co.uk/booksid=CfmDsiI7TbgC&pg=PA44&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Shango
https://www.britannica.com/topic/Shango
Oyo Empire
https://slaveryandremembrance.org/articles/article/?id=A0121
Havelka, Ondřej (2021). "Syncretism of Catholic Christianity and West African Vodun from a Theological-Ethical Perspective". Studia Theologica.
https://www.researchgate.net/publication/356693926_Syncretism_of_Catholic_Christianity_and_West_African_Vodun_from_a_Theological-Ethical_Perspective/link/61a7cc2750e22929cd3c1ee5/download
The history of Sangho
https://www.auctions609.com/pages/the-history-of-shango
T
arvainen – Voodoo

























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti